Sorskönyv nélkül

Legkésőbb hatéves korodra, mint mindenki más, te is megírtad további életed forgatókönyvét.

Felnőttként két lehetőséged van. Életedet vagy e gyerekkorban kialakított szabásminta, az ún. SORSKÖNYV alakítja tudattalanul – vagy te magad alakítod, tudatosan.

Mit szólnál, ha egy hatéves gyerek akarná kormányozni az autódat? És ha az életedet?


>>> TERÁPIA <<<

Birtalan Balázs

© Birtalan Balázs, 2010
A Sorskönyv nélkül blogon található írások – részben vagy teljes terjedelmükben, a szerző feltüntetésével és a forrás megjelölésével – non-profit célból szabadon, kereskedelmi célból a szerző írásbeli engedélyével idézhetők.


> Sématerápia-cikkek <



A kötet ide kattintva megrendelhető!

Mivel nincs élet a Facebookon kívül...

Címkék

adaptív (5) aids (3) alkalmazkodó gyermek (9) álom (10) antiszemitizmus (4) anya (3) archetípus (4) átmeneti tárgy (3) átváltás (3) automatikus gondolat (8) autonómia (28) betegség (6) Bizalmatlanság-abúzus (3) blog (10) Boldizsár Ildikó (6) Büntető készenlét (3) change history (3) Címkék (3) Csökkentértékűség-szégyen (8) depresszió (5) diagnózis (4) diszfunkcionális (5) diszfunkcionális attitűd (3) drámaháromszög (5) driver (6) dumbledore (3) élet (5) elfogadás (10) elfojtás (3) elhagyatottság-instabilitás (3) elhárító mechanizmus (3) elkerülés (6) ellenparancs (4) ellensorsköny (4) ellensorskönyv (3) ellentétes sorskönyv (9) előadás (10) Elszakítottság és elutasítottság (5) emk (33) EMK (17) emlékezés (4) empátia (16) empatikus konfrontáció (4) énállapot (9) engedély (3) erickson (8) eric berne (14) erőforrás (8) erőszakmentesség (6) értelmezés (3) érzelem (7) Érzelmi depriváció (3) érzés (11) evolúció (3) Facebook (5) fejlődéslélektan (3) felelősség (4) felnőtt (15) Felnőtt (3) félreismerés (4) félreismerési mátrix (3) film (3) fóbia (3) franz anton mesmer (3) freud (9) Freud (3) freudi elszólás (3) gátló parancs (16) Gestalt (3) gumikötél (5) gyász (3) gyenge pont (4) gyermeki (7) Gyermeki (4) halál (12) harmadfokú (3) harry potter (20) Harry Potter (4) hiedelem (18) hiedelemrendszer (4) hipnózis (30) hiv (3) homoszexuális (3) horog (4) humor (29) indulatáttétel (5) intimitás (6) irányító szabályozó szülői (8) itt és most (3) Járó Katalin (3) játék (3) játszma (17) József Attila (4) jung (4) kapcsolat (3) Károsodott autonómia és teljesítőképesség (5) Károsodott határok (6) katarzis (3) kérés (8) keresztezett tranzakció (5) kiegészítő tranzakció (3) kip (9) kísérlet (4) kognitív (9) kognitív disszonancia (4) kognitív terápia (25) kognitív torzítás (14) kognitív torzítások (3) kommunikáció (18) kommunikációs hibák (3) Könyörtelen mércék - hiperkritikusság (3) korai döntés (6) korai maladaptív séma (7) korlátozott szülői újragondoskodás (6) lázadó gyermeki (5) maladaptív (6) maladaptív séma (12) marshall b. rosenberg (10) másodlagos strukturális modell (5) megfigyelés (9) megküzdési stílus (3) mérő lászló (3) mese (8) meseterápia (7) mészáros istván (5) Metamorphoses Meseterápiás Módszer (3) modell (5) módosult tudatállapot (11) munka (3) nag (6) NAG (6) nárcizmus (3) nem én írtam (8) NLP (3) nlp (18) nyereség (5) ok keret (4) ok kocka (3) ok vagyok ok vagy (12) öngyilkosság (5) önismeret (14) politika (3) pszichiátria (5) pszichoanalízis (15) pszichodráma (4) pszichológia (10) pszichopatológia (3) pszichoterápia (43) pszichózis (5) rák (9) regresszió (10) rejtett tranzakció (4) rejtő jenő (3) relaxáció (3) rendszer (3) sajátélmény (36) sakál (5) sakálnyelv (5) séma (6) sématartomány (9) sématerápia (24) sérülékenység-veszélyeztetettség (3) siker (3) sorskönyv (45) sorskönyvi üzenet (5) spontaneitás (3) szabad gyermek (6) szavazás (5) szegedi pszichológiai napok (8) szembesülés (3) személyiségzavar (3) szeretet (3) szex (4) szimbólum (7) szorongás (6) szükséglet (14) Szülői (3) szülői (5) szupervízió (3) ta (39) TA (30) tanácsadás (4) terápia (39) terápiás keretek (4) teszt (3) tranzakcióanalízis (3) tudatosság (4) tudattalan (13) tudomány (5) túlkompenzálás (7) tünet (4) újradöntés (13) ünnep (4) vakfolt (4) vallás (3) valóság (3) változás (13) vers (11) viselkedés (5) viselkedésterápia (7) Young (9) zsiráf (17) zsiráfnyelv (11) zsiráftánc (8) zsiráftánc tanfolyam (4) Címkefelhő

Utolsó kommentek

  • Foxika911: Sajnálom hogy nem tudod már elolvasni, de talán valahogy mégis igen! Szerintem halhatatlanná tesz,... (2020.06.09. 17:56) Hogy vagy?
  • BLX: @HoldViola: Ó, valóban, pedig hallottam is róla. Bocsánat. De igazából csak a "címzés" hibás, azt ... (2020.02.14. 10:36) Két kérdés, mielőtt Enter-t nyomsz
  • HoldViola: @BLX: Balázs már nem olvashatja ezt, meghalt 4 éve. De én akkor is köszönöm, értékes gondolatokat ... (2020.02.13. 23:07) Két kérdés, mielőtt Enter-t nyomsz
  • BLX: A gőz kieresztésén rágódtam, meg azon, hogy nem azért, "mert így van". Valahogy az volt az érzésem... (2020.02.11. 08:51) Két kérdés, mielőtt Enter-t nyomsz
  • dissipation1969: @HoldViola: velünk van ő most is... (2019.07.05. 01:51) Szerelmi bánat
  • HoldViola: Drága Balázs, annyira hiányzol ebből a világból. :( (2018.11.11. 10:54) Szerelmi bánat
  • tipitii: Szia Balázs! Én még csak pár napja akadtam a blogodra a sémák miatt, vagyis inkább nekik köszönhe... (2018.05.06. 08:37) Sémák sűrűjében... – 1.
  • tesz-vesz: @közép dunántúli régió: nem. ezek a "versek" pocsékok. ha a kínrímes dadogós mondatok, szavak egym... (2017.10.14. 17:59) Kasszazárás
  • közép dunántúli régió: @tesz-vesz: remélem, azóta fejlődött a jellemed, és sikerült túllépned a szánalmas trollkodáson. M... (2017.09.24. 09:46) Kasszazárás
  • Dorkateo1: @Gregor Samsa: "mintha egy az agyunkban élősködő önálló élőlény lenne, akinek saját céljai vannak... (2017.06.12. 22:34) Sémák sűrűjében... – 2.
  • Utolsó 20
pagerank

Vigyázz! Kész! Relaxálj!

2013.04.10. 21:15 Birtalan Balazs


 

Ezen az oldalon eddig ritka volt a politizálás, és ezen a jövőben sem szeretnék változtatni. Azonban ma a következőket olvastam egy cikkben:

A tavaly elfogadott Nemzeti alaptantervben és a kerettantervekben is szerepel, hogy szeptembertől a testnevelésórákon tanítani kell a meditációt és a relaxációt. Eddig közel kétszáz pedagógus végezte el a továbbképzést, amely alapján taníthatják a relaxációt a diákoknak – mondta a Beol.hu-nak Bagdy Emőke pszichológus, a Magyar Relaxációs és Szimbólumterápiás Egyesület elnöke, a program egyik kidolgozója.

Kezdem azzal, hogy minden tiszteletem Bagdy Emőkéé, aki vitán felül a hazai pszichológiai élet egyik legnagyobb alakja. Folytatom azzal, hogy a relaxációt és a meditációt kiváló dolognak tartom, és teljes lelkesedéssel támogatnék bármilyen kezdeményezést, amely azt célozza, hogy minél többen sajátítsák el az önismeret, testtudatosítás és stresszkezelés ezen eszközeinek bármelyikét.

Csakhogy van itt két gond, amelyek miatt ez a kormányintézkedés egész egyszerűen nem felel meg a legelemibb egészségügyi alapelvnek: „Nil nocere!” Azaz (szabad fordításban): „Bármit szabad, csak ne ártsunk!”
 

Izomból laza?!


kikepzes.jpgBármely pszichológia szakos hallgató megmondhatja, hogy ha egy tetszés szerinti önismereti vagy személyiségfejlesztő módszer a képzés kötelező részeként szerepel, akkor az annyit ér, mint halottnak a csók. Hallgatót mondtam – az oktatókhoz ugyanis nem biztos, hogy eljut a valóság.
 
Egy medikus barátom mesélte, hogy amikor az egyetemen az autogén tréninget mint tantárgyat tanulták, akkor egyrészt mindenki leszarta az egészet, és senkinek esze ágában sem volt gyakorolni, másrészt a hallgatók azon versenyeztek egymással, hogy ki tud nagyobbat hazudni, amikor be kell számolni órán, hogy ki mennyit gyakorolt otthon.

Ez nem arra bizonyíték, hogy milyen elvetemültek az egyetemisták. Ez egyszerűen csak azt az evidens tényt illusztrálja, hogy önismerni, személyiségfejlődni és relaxálni nem lehet parancsszóra. Az emberi psziché szentély, ahová alázat, türelem és megfelelő előkészületek nélkül lehetetlen bejutni. Minden ember életében különleges – hogy ne mondjam: szent – pillanat az, amelyben megérik az elhatározás, hogy most van itt az ideje a befelé figyelésnek, a saját mélységbe való alászállásnak. Ezt a pillanatot nem lehet sürgetni, kikényszeríteni.

És az még csak a kisebb baj, hogy valaki, akit relaxációra kényszerítenek, röhög az egészen, és semmit nem profitál belőle. Ennél sokkal tragikusabb, hogy amikor későbbi életében valóban eljut oda, hogy elinduljon önmaga felé, akkor a relaxációt – mint egyszer már kipróbált, a szemében hiteltelen módszert – egyszerűen kihúzza a szóba jöhető eszközök listájáról.
 

Cserbenhagyásos gázolás


Az, hogy az egész intézkedés nem fogja elérni a célját, ráadásul utálat tárgyává teszi az önismeret és lazítás minden válfaját, csupán kínos és dühítő.

Ennél azonban nagyobb veszély is van a pakliban. Tudniillik bármennyire is nem veszi komolyan az osztály többsége az egész gyakorlást, egész biztos, hogy lesznek olyanok, akik komolyan veszik. Márpedig aki komolyan átadja magát a relaxációnak, az módosult tudatállapotba kerül. Ez a dolog természetes velejárója. Módosult tudatállapot előfordulhat lazítás nélkül, de tisztességes relaxációról nem beszélhetünk módosult tudatállapot nélkül.

Márpedig a módosult tudatállapot veszélyes üzem. Kiszámíthatatlan és bejósolhatatlan, hogy milyen változások indulnak el ilyenkor az egyénben – pláne, ha gyerekről van szó. A megnyíló tudattalan olyan tartalmakkal áraszthatja el a tudatot, amelyek kezeléséhez gyakorlott szakember szükséges. A 30 órás (értsd: egy hosszú hétvégés) elméleti tanfolyamon átesett átképzős orosztanár tréner tudása ehhez egész egyszerűen kevés.

A pszichoterápiás folklór számos hátborzongató történetet ismer. A képzésem során hallottam olyan esetről, amikor valaki egy kulcsos házban vagy miben egész csoportra való alvajáró félhülyével találkozott: a hétvégi kurzus során regresszióba jutottak, átéltek mindenféle fantasztikus élményeket, aztán a tréner, zsebében a részvételi díjjal, beszállt az Audijába és elhajtott, nem törődve azzal, hogy a résztvevőkkel mi lesz, hogy visszatalálnak-e a valóságba.

Egy szakmai kongresszuson valaki elmesélte, hogy egy síró hang hívta fel, és csak nagyon nehezen kerekedett ki inkább elnyelt, mint kimondott szavaiból a történet: részt vett egy csoportos imagináción, aminek során nagyon nagy mélységeket járt meg. A kurzus vezetője ebből mit sem vett észre. Közben eltelt vagy négy nap, és az illető azóta zombiként, prepszichotikus állapotban járkál a világban, és az élete egy merő rettegés.

Magam is átéltem csoportos transz során olyan élményt, amit mindennek neveznék, csak kellemesnek nem, és nem a vezetőn múlott, hogy nem ragadtam bele az aktuális pokolba.

Mindezeket nem azért írom, hogy bárkit elriasszak a relaxációtól vagy akár a hipnózistól. Távol álljon tőlem. A fent leírt valamennyi eset kezelhető és kézben tartható, ha olyasvalaki irányítja a folyamatot, aki átfogó pszichológiai ismeretekkel bír, és szupervízió mellett kellő gyakorlatra tett szert.

De gyorstalpalón átesett tanárokra bízni azt, hogy kisgyerekek és serdülők miként birkóznak meg a tudattalan biztonságából előtörő szörnyekkel – ezt a kormányintézkedést életveszélyes felelőtlenségnek tartom.




Ha tetszett, amit olvastál, ne sajnálj tőlem egy lájkot! :-)
Ha úgy gondolod, másnak is hasznára válna, ne habozz megosztani vele!

Ha úgy tapasztalod, valami nem stimmel veled: Gyere hozzám terápiába!


» 29 komment «




Címkék: politika meditáció hipnózis relaxáció regresszió módosult tudatállapot autogéntréning Bagdy Emőke nil nocere

A bejegyzés trackback címe:

https://sorskonyvnelkul.blog.hu/api/trackback/id/tr765215849

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

polly2 2013.04.11. 02:05:13

Szerintem nem kell gondolkodni ilyen mélységekben. Én magam megtanultam az autogén tréninget(egy élethelyzet kényszerített rá)és nem hipnózisról meg transzról van szó itt . Egyszerűen koncentrációs gyakorlatok, még jobb esetben közösségépítés lehet a cél, amely egy jó pedagógussal, aki a képzés részeként pszichológiát is tanult, kimondottan jó hatással lehet a gyerekekre.

Birtalan Balazs · http://birtalan.blog.hu 2013.04.11. 07:19:43

@polly2: Mindenféle módosult tudatállapotra igaz, hogy ahány ember, annyiféle megélés. Van, aki a formális hipnózist is max. úgy éli meg, hogy "kicsit más", és van, aki a legegyszerűbb relaxációs gyakorlattól is mély transzba és regresszióba kerül. Attól, hogy felcímkézünk egy módszert, hogy az "csak" koncentrációs gyakorlat, még nem fogjuk tudni irányítani az egyes résztvevők tudattalanját.

Egyetértek abban, hogy a relaxációs technikákat (pl. az AT-t) klassz dolog lenne válszthatóan elérhetővé tenni az iskolásoknak. De fenntartom, hogy a kötelezővé tételével olyan szellemek szabadulhatnak ki a palackból, amelyeket aztán nem lehet kontrollálni.

És persze szakmailag sem lesz senki felelősségre vonható, hiszen _bizonyítani_ senki ne fogja tudni hogy XY serdülő öngyilkosságában konkrétan mekkora szerepe volt annak, hogy magára maradt egy olyan rászabadult tudattartalommal, amellyel egyedül megbirkózni még nem volt kész. :(

polly2 2013.04.11. 20:08:48

@Birtalan Balazs: Az a része nem tetszik, hogy
" keresztény" meditáció, rossz ízt ad neki.

Birtalan Balazs · http://birtalan.blog.hu 2013.04.11. 21:06:13

@polly2: Ha igaz lenne a tézis, hogy ez egy keresztény ország, akkor nem adna neki rossz ízt. Annyira. Merthogy vannak olyan keresztény felekeztek, amelyekben a meditáció MINDEN fajtája vallási tilalom alá esik. Vagyis a lelkiismereti szabadságukat sértik meg, ha a gyereket - akár a legjobb szándékkal, a legártatlanabb módon - meditációra kényszerítik. (Mintha a húsevés lenne kötelező tantárgy, a vegák meg le vannak ejtve.)

De még csak nincs is szó keresztény országról, mert élnek itt (a számos ateistán kívül) buddhisták, zsidók, muszlimok, taoisták, Krisna-hívők... - mind teljes jogú állampolgárok, akiknek ugyanúgy kijár, hogy a gyereküket saját lelkiismeretük szerint neveljék, mint a keresztényeknek. (Hozzáteszem: még szép.)

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2013.04.12. 00:41:08

@Birtalan Balazs: Semmit sem tudok a magyar programról, úgyhogy csak azzal tudok a témához kapcsolódni amit itt az USA-ban a Montessori iskolákban látok:
az iskolai nap folyamán néha (reggel, délben, meg a nap végén) leül a kis társaság a szőnyegre körben, amolyan "legyünk csendben egy kicsit" szeánszra (peace circle). Van egy gyertya középen, vagy egy nagy kő, vagy valami egyéb felekezetsemleges szimbólum. Megtanítják a kölköket elhallgatni, csöndben ülni, odafigyelni arra hogy mit hallanak ha csend van (madarakat, fűtést, saját szívverést, utcán elmenő autók zúgását, szelet, a tetőn kopogó esőt...), hogyan lassul le a lélegzésük. Gondoljanak arra hogy milyen napjuk van, hogy érzik magukat stb. Aztán beszélhetnek is erről, de nem kötelező. Az egész nem tart 10-15 percnél tovább (15-25 gyerekkel). A saját fiamnak jót tesz, a zsák bolhányi óvodás 4-5 éves gyerekektől szokatlan (számomra szokatlan) önreflexióval tud magától leülni ha észreveszi hogy túlstimulálódott. Néha irigylem őket.

Birtalan Balazs · http://birtalan.blog.hu 2013.04.12. 07:15:01

@Felicitasz: Ez tök jó dolog - mint lehetőség. Baj azzal van, ha kötelező. Arról ne is beszéljünk, hogy Mo-on ez a testnevelés óra része lesz, testnevelésből pedig osztályzatot is kapnak a gyerekek. Ennek pedig az lesz a vége, hogy aki nem relaxál "elég jól", aki nem vesz részt a sharingben, annak lerontják jegyét.

A NAT szerinti program része pl. az AT megtanulása is. Ez pedig nem egy "figyeljünk kicsit befelé" jellegű cucc, hanem konkrét pszichoterápiás technika, amelynek - mint minden pszichoterápiás technikának - vannak javallatai és ellenjavallatai. Magyarul: van olyan, akinek kifejezetten nem ajánlják, mert árthat neki.

Na már most, két rossz dolgot tudok elképzelni. Az egyik: nincs apelláta, az AT valóban kötelező mindenkinek. A másik: orvosi igazolásra adható alóla felmentés. Mivel azonban a kontraindikáckók köre eléggé behatárolt, a felmentés egyenértékű az osztály előtti coming outtal: "Mentálisan zavart vagyok!" Képzeld el az erre adott reakciókat egy magyar iskolában...

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2013.04.12. 13:40:42

@Birtalan Balazs: Nem képzelem el :S
És magamat sem, amint épp megpróbálok tesiórán relaxálni. :/
Hajaj.

zzsuzsici 2013.04.12. 23:17:57

@Birtalan Balazs: A tesi órán sajnos osztályoznak, de a relaxáció nem tartozik az osztályzandó "gyakorlatok". Ugyanis a célja a lazítás. Szerintem sem kell ezt ilyen szinten túldimenzionálni. A gyerekem is résztvett montessoris csendgyakorlatokon 4 évesen és kezében egy gyertyával sétálgatott körben, egyik lábát a másik elé illesztve. érdekes volt látni, amint ilyen nyugalomban kezdődtek a napok. Egy szertartássá vált ez és a kicsik annak ellenére, hogy minden napos volt, tehát mondhatni "kötelező" mégis nagyon szerették, és természetesnek tartották. Mint ahogyan a napi esti alvás előtti szertartások is azok. Szerintem lehet ezt gyerekekre szabni és kissé tűlfűtött a reakciód, mikor azt vizionálod, hogy a gyerekek egy "tisztességes relaxációnál" mindenképpen olyan imaginatív élményekkel találkoznak, amit fel sem tudnak dolgozni. Szóval én hiszek annyira Bagdy Emőkének, aki ezt a programot kidolgozta, hogy ért a gyerekekhez és nem egy légből kapott átgondolatlan projektet adott be.

zzsuzsici 2013.04.12. 23:23:34

@Birtalan Balazs: Bocs a hibákért, de gyorsan írtam....Azt hiszem egy tesi óra előtti ilyen quasi "csendgyakorlat" még jót is tesz, mert minden iskolában a testnevelés órák a leginkább konfliktusokkal tűzdelt időszakai a napnak. itt ugye az aktívabb, magasabb tesztoszteron szinttel bíró gyerekek igazán elemükben vannak és sokszor ez nem passzol a többiek ritmusával. Ebből mindig konfliktusok vannak. Szerintem ez egy lazító gyakorlat lesz, amikor az izomzatuk ellazítására figyelnek pár percig. A meditációs része is biztosan gyerekekre lesz szabva és nem egy terápiás helyzetet kell itt elképzelni...

Birtalan Balazs · http://birtalan.blog.hu 2013.04.13. 01:43:47

@zzsuzsici: Szép az elképzelésed, és ha így lenne, azzal nem is volna semmi hiba. Csak sajnos téves. A tervezet szerint a programban konkrétan az autogén tréning is szerepel, amire viszont az áll, amit fentebb írtam.

zzsuzsici 2013.04.13. 09:28:40

@Birtalan Balazs: Oké, nem tudom pontosan a program elemeit, de az autogén tréningről tudok, magam is csináltam két évig. Ennek van egy kifejezetten gyerekekre szabott változata is, amiről én konkrétan tudok. (most megint saját példa) a gyerekemnek is elalvás előtt mondogattam pár percig az elejét (megnyugszom, ellazulok, eltávolodik tőlem minden külső zaj és belső gond, átadom magam a nyugalomnak....) ennyi volt, és közben simogattam a hátát. Ez szerintem iskolában- bár tudom hát simi nélkül:) tök jó lenne, mivel amúgy is nagyon feszültek és örökösen készenléti állapotban vannak, az osztályzások miatt...

Birtalan Balazs · http://birtalan.blog.hu 2013.04.13. 10:36:02

@zzsuzsici: Nézd meg a programot, elérhető a neten a NAT. Nézd meg a program promó videóját: olyan sharingek vannak benne, amelyek csak és kizárólag zárt terápiás csoportban adekvátak. A serdülő korosztály számára nem "cuki módon ellazulok" jellegű gyakorlatok vannak, hanem komplett technikák elsajátítása szerepel a tantervben.

Tudok olyan huszonéves srácról, aki tanulmányi keretek között, tanegységként vett fel egy AT-kurzust akkor, amikor amúgy szétesőben volt az élete. Elmondása szerint olyan szorongásos rohamai voltak az otthoni gyakorlások során, hogy ihaj. És a kurzus vezetőjétől nulla segítséget kapott - hamarosan félbe is hagyta a tanulmányait. Pedig a vezető nagyon kedves néni volt, ráadásul pszichológus, képzett terapeuta. Világos: az illető nem a megfelelő élethelyzetben vágott neki az AT-nak. Ez oké is.

De most képzeld el ugyanezt egy 17-18 éves gyereknél, gimnáziumi keretek között. Akkor, amikor kötelező a részvétel, és nincs kiút...

Zsuzsa Mokos 2013.04.16. 13:24:59

Szerintem ez is csak jó oktató kérdése. Itt megint felmerül a tipikus magyar szegény én, amikor maga a tantárgy hibás azért, mert létezik. Ha valami benne van a karmádban, úgyis vonzódni fogsz hozzá, ha nincs, akkor nem az a dolgod. Ezt hívják isteni irányításnak és még jó, hogy van. A felelősséget vállalás, mint olyan létezik, de az az, ami nem parancsszóra megy:-)
pár másodperce · Tetszik

Birtalan Balazs · http://birtalan.blog.hu 2013.04.16. 13:36:12

@Zsuzsa Mokos: Amennyiben a jó oktató nemcsak felismeri, hogy kinél kontraindikált az adott technika alkalmazása, hanem a rendszer lehetőséget is biztosít számára, hogy az illetőnél ne alkalmazza, akkor rendben van. Csakhogy itt nem erről van szó. Itt arról van szó, hogy valaki a fejébe vette, hogy a tej egészséges (ami igaz), és kötelezővé tette mindenkinek, hogy tejet márpedig muszáj inni. A laktóz-intolerancia és a tejfehérje-allergia lehetősége pedig nem szerepel a programban.

Szép dolog az isteni irányítás (már annak, aki hisz benne) - de nem gondolom, hogy a Nemzeti Alaptantervnek a Magyar Közlönyben megjelent szövege kinyilatkoztatott, transzcendens eredetű mű lenne. :-/

amind enit 2013.04.17. 11:22:11

Én a félelmeket osztom. Nem azért mert nem gondolom jónak a dolgot, hanem azért mert nem látom azt, hogy mi történik akkor ha pl. a Balázs által leírt pontokon, módokon baj van. Ki fog segíteni? Mennyire ellenőrizhető, hogy mi történik ott? Válogatják-e azokat akik irányítják? Nincsenek illúzióim a 60 órás pedagógus továbbképzésekkel kapcsolatban. Tartja a mondás: a pedagógus olyan sokoldalú, hogy már gömb. Ennyire azért ne legyen sokoldalú. Számomra semmivel sem tűnik ez jobbnak, mint mondjuk szürkehályogműtét, vagy pl. vadhús, tyúkszem körömbenővés eltávolítás elsajátítása 60 órában. Aztán lehet csinálni a suliban. Vicc. Ezek szakmák. Képzett pszichológus és orvos (sebész) szükségeltetik hozzá. Nem a pedagógusok hibásak ebben, hanem a NAT olyan területre megy, amihez nincs köze. Olyan tudást akar osztani amire - vélhetően - csak a tanulók egy része kíváncsi. Semmivel se lesz banálisabb a hétköznapokban Réteslapos alsó általános iskolájában - vagy Csenyétén(hm?) - mint a háztartástan, vagy erkölcs és hittan (60 órás képzés után tanítható). Egyszerűen azért mert nem önkéntes. Egyetértek azzal, hogy távolító hatása van és általában nem a pszichológiai műveltséget, önisnmeretet hanem a homályt, félelmet és kiszolgáltatottságot növeli. Kárt okoz. Kínálja magát az orosz nyelv tanításának analógiája. És még: A pedagógus képzés ma nincs pszichológiai vizsgálathoz kötve. A tanítóképzés állapotát nem kell ecsetelni. Bárki lehet komoly mentális problémákkal pedagógus és - valljuk be - lesz is. Nem az elhivatott, minőségi munkát, vagy legalább jó szakmunkát végző általában "OK" pedagógusokról beszélek. Mi van ha épp egy ilyen vállalkozót dob a gép a hét éves továbbképzési terv relaxációs képzés rovatába?

autodidakta 2013.04.19. 16:54:16

:((
(Sajnos) osztanom kell Balázs nézőpontját..

Egyfelől az a hozzáállás, hogy a NAT megmondja a "totál-tuttit", és, ha kell, erőnek erejével..hm..segít a gyeeeermekeinken, másfelől, mert teljesen reálisnak látom az általa leírt veszélyeket.
Különös tekintettel a hazai viselkedéskultúrára, toleranciára és a kamaszok lélektani sajátosságaira, "tanfolyamot" végzett, esetenként kevéssé elhivatott tanerőknél alkalmasabb személyeket is komoly kihívások elé állíthat a NAT.

Skacok, én félek.

lampas_mano 2013.04.19. 23:10:03

Egy ideje rágódtam, írjak-e, avagy sem egy apró adalékot ehhez a post-hoz, most újraolvastam a cikket, és a hozzászólásokat, úgy döntöttem, mégis leírom.
Az az elcsépelt kifejezés, hogy a hátamon feláll a szőr ennek az egész agybajnak a hallatán, túlzottan enyhe. Inkább azt mondanám, a gyomrom görcsbe rándul tőle alaphangon.
A kölköm tesitanára épp a múltkor közölte az orvos által adott egy hetes felmentésre, hogy nincs több lustálkodás, nyomás futni, tette mindezt egy majd 40 fokos lázzal járó megbetegedés után közvetlenül. Belegondolni is rossz, hogy ugyanez a - már bocsánat - vadállat relaxáltatja, meditáltatja őket amolyan nincs lustálkodás stílusban ősztől (ha jól értem)...

zzsuzsici 2013.05.03. 10:38:16

"Ha a világon minden 8 éves gyereket megtanítanánk meditálni, egy generáción belül eltűnne az erőszak a földről." (Dalai Láma)

Birtalan Balazs · http://birtalan.blog.hu 2013.05.03. 10:57:48

@zzsuzsici: Ha a világ úgy működne, hogy minden 8 éves gyereket meg lehetne tanítani benne meditálni, akkor nem lenne erőszak a földön. De nem úgy működik, tehát ez a mondat, bármennyire jól hangzik is, gyakorlati szempontból értelmezhetetlen.

polly2 2013.05.07. 23:19:13

Egyébként én tanítgatom a gyerekeimet relaxálni, jót tesz. Azért, mert ismerem őket és bíznak bennem.
Ilyen nagy volumenű dolgoknál először fel kell tenni a kérdést : mi a cél . Utána el lehet gondolkozni a megvalósítás módjain.
Ebben az esetben ez homályos (a cél), tehát meggondolatlan,hibás ( a mód).

hrgy 2013.08.05. 01:13:00

Tenyleg a hozzaertes hianya a problema ezzel az egesszel. Akar a szuloi, akar az iskolai oktatas karos is lehet, hiszen nem kepzett szakember vegzi a gyakorlatokat, es fogalma sem lehet arrol, hogy a jovoben mekkora kart okoz a gyereknek azzal, ha itt es most az adott terapiat alkalmazza. Ez olyan, mintha minden hasfajasra csak fajdalomcsillapitot adnank, ha a gyerek belehal, akkor igyjaras. Morbid hasonlat, de ez talan jobban felraz mindenkit. Nem hiszem, hogy a pszichologusok mero passziobol toltenenek el eveket azzal, hogy megtanuljak szakmajuk alapjait. Ez nem olyan, mint az informatika, hogy hat ha eleg a kabel, akkor legfeljebb kicsereljuk. Az emberi agy nem tartalmaz cserelheto elemeket. Ha valamit elbokunk, az kihatassal lehet az ember teljes eletere.

A fajdalomcsillapito hasznos is lehet, ha megfelelo helyen es idoben alkalmazzak. Ugyanigy a relaxacio is hasznos lehet, ha elotte konzultalnak orvossal, es kizarjak az ellenjavallatokat.

Azt uzenem a fenti ket hozzaszolonak, hogy ha valaha valamilyen pszichologiai problemak lesznek a gyerekeikkel, legalabb gondoljanak arra, hogy talan nem kellett volna nyakra-fore bedolni mindannak, amit az internet ir. Mert attol, hogy le van irva, meg nem Szentiras.

gic30 2013.08.23. 23:05:18

Bennem - érintett szülőként - az merült fel, hogy mi a helyzet például az integráltan oktatott sajátos nevelési igényű gyerekekkel? Szerintem sokuknál bejósolhatatlan, hogy hogyan hat rájuk az AT... én is kezdek félni...

Birtalan Balazs · http://birtalan.blog.hu 2013.08.23. 23:18:45

@gic30: Hát, ja... :( Ennél okosabbat nem tudok... :(

Falling Icaros 2014.05.04. 18:57:08

Balázs, kicsit pesszimistának tűnik a véleményed!

Amivel egyet értek: Való igaz h a meditációra nem lehet erőltetni senkit. És az is igaz lehet, hogy hogy a kötelezőség megtorpedózná az egészet...

Amivel nem értek egyet:
Hogy összemosod az enyhe megváltozott tudatállapotokat az erős MTA-kal. Olvastad az diákrelax programot??? Jó hogy nem az LSD-vel vagy a holotróp légzéssel vonsz párhuzamot!!! :)

Transzperszonális krízis akkor jöhet létre, ha valaki túlzásba viszi a spirituális gyakorlást. Namármost aki ilyen személyiségű ("spirituális útkereső") az tuti hogy vmi iylen közegben találja magát serdülő korában...

Arról nem is beszélve hogy ez az érvelés nem veszi figyelembe azt, hogy mennyivel nagyobb lehetséges közegégésszésügyi nyereség, mint a veszteség.

Pl. senki nem akarja a tetsnevelést kivenni a NAT-ból, csak mert meg van az esélye, hogy a ygerek otthon is elkezd mondjuk fekvőzni, és izomdiszmorfiás serdülő lesz, végül adonisz komplexusos gyúrós, aki steroidokat szed.

Pedig biztos hogy azok akik ilyenné válnak, sosem jutnának ide, ha az oktatásukból kiirtottuk volna a tetstnevelést.
Arról nem is beszélve, hogy számtalan baleset, ficam, zúzódás, törés történik a suliban tesiórán de az, hogy a srácok mozognak annyival nagyobb hasznukra válik, hogy megéri a kockázatot vállalni...pedig a fizikai sérülés nem játék...

Esetleg még egy analógia:
senki nem mondja hogy ne tartsunk szexuális felvilágosítást, mert így a gyerek promiszkuitéás irányába mozoghatna, mert megtanulhatja a felelőtlen szex és a fogamzásgátlás alapjait...pedig a szex sem játék...

Birtalan Balazs · http://birtalan.blog.hu 2014.05.04. 20:18:25

@Falling Icaros: Köszönöm a megjegyzéseidet. Nagyrészt egyetértek velük, még relevánsnak is gondolom őket általában - csak éppen úgy gondolom, hogy ezek nem az általam megfogalmazott problémákra adott válaszok.

Falling Icaros 2014.05.05. 08:28:17

@Birtalan Balazs: Ez esetben akaratlanul is a szalmabáb érvelés ősi hibájába estem, mert az írásodból számomra az derült ki hogy a 30-perces, enyhe módosult tudatállapotot kiváltó, gyerekek életkori sajátosságához igazított, relaxációs, imaginációs, koncentrációs, stressz management technikák veszélyesek, és "nem játékok". És hogy olyan veszélyforrást jelenthetnek, ami miatt több a kockázat, mint a várt nyereség, illetve amiket a relax tanárok majd nem lesznek képesek kezelni.

De kérdezem én ha nem így látod, akkor mért tartod a diákrelax módszereket potenciálisan veszélyes, és kezelhetetlen technikáknak, ahol "elszabadulhat a pokol"? Mért gondolod hogy prof. Dr. Bagdy Emőke belelöki a gyerekeket a tudattalan legmélyebb butyraiba, felkészületlen átképzős tanárokkal? Vagy megint félreértem amit mondani szeretnél?

Birtalan Balazs · http://birtalan.blog.hu 2014.05.05. 10:36:18

@Falling Icaros: Ne vedd zokon, de nagyon limitált most az időm. Kérlek, olvasd végig még egyszer a posztot, meg a kommentekben megfogalmazott aggályokra adott válaszokat is. Azt gondolom, a kérdésedre ott van a válasz ezekben a szövegekben.

Vakmacska 2014.05.05. 10:43:58

Úgy olvastam, végül megbukott a kezdeményezés, és egyelőre nem lesz ilyesmi az iskolákban. Sajnos a Felicitász által írt "peace circle" sem elterjedt és arra sincs idő, pedig arra nyilván lenne szükség oviban-iskolában is - de egyelőre se hely, se idő, se akarat.

AT módszereket félműlveltekkel gyerekekre ereszteni hajmeresztő, én talán írtam már, hogy gyerekként nyári táborban "elhipnotizáltam" valakit, aki aztán aludt estig és kóválygott még fél napig, velem meg közölték a tanárok (alighanem jogosan), hogy még egy ilyen, és úgy repülök haza mint az a bizonyos macska a külső macskavécére.

Az más kérdés, hogy nyilván nekem kell majd autogén tréning és önhiggasztó technikák sora a közoktatásban elkövetett sorozatos merényletek láttán, most pl. fél napig kondicionáltam magam arra, hogy a mai szülőin ha valaki szóba hozza a "kísérleti" tankönyveket, csak annyit mondjak, hogy én szabálykövetőként a hatályos jogszabályokat be kívánom tartani, ezért nem rendelek és nem járulok hozzá olyasmi rendeléséhez,amit nem látott senki, és nem ment át az akkreditációs folyamaton, ha meg valaki "bizalmat" emleget, csak annyit mondjak, hogy a NAV is adóbevallást vár tőlem, és nem a "bizalmát" szavazza meg nekem, hogy Isten bizony annyi volt a tavalyi adóm, mint amennyit befizettem korábban. Ha ugyanis azt mondanám, amit valójában gondolok, akkor lehetne reparálni a tanterem plafonját....

Szóval nyilván a szülőnek kéne relax és AT, mielőtt valami felelőshöz alkalomadtán hozzávágja a papucsot vagy valami durvábbat.
süti beállítások módosítása